PROIECTUL PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată
PNRAS ‒ #E FAIN LA ȘCOALĂ F-PNRAAS-1-2022-0355
Indiferent de schimbările societății, școala rămâne elementul chintesențial în creșterea și evoluția armonioasă a unui viitor adult și cetățean european.
Pentru ca aceasta să se întâmple, sunt necesare îmbunătățiri continue, evaluări, observații ale demersului de învățare și feedback-uri constructive, care să vină în sprijinul elevului ‒ beneficiarul sistemului de învățământ.
Întrucât succesul sistemulului de învățământ se datorează mai multor factori, putem aprecia ca instituție, diversele resurse și programe care contribuie proactiv la îmbunătățirea parcursului de învățare și dezvoltare personală a elevilor din școala noastră, și anume Școala Profesională Răscruci.
Așadar, prin programul #E FAIN LA ȘCOALĂ – proiect pentru reducerea abandonului școlar la Școala Profesională Răscruci, comuna Bonțida, județul Cluj, finanțat de Planul Național pentru Redresare și Reziliență al României (PNRR), am urmărit să diminuăm riscul abandonului școlar, încadrând astfel unitatea de învățământ într-o categorie de risc mai mic, să îmbunătățim rezultatele obținute de elevi în cadrul evaluărilor naționale și creșterea procentului de elevi care finalizează învățământul gimnazial, precum și creșterea participării absolvenților învățământului gimnazial la Evaluarea Națională pentru absolvenții clasei a VIII-a, precum și a ratei de tranziție de la învățământul secundar inferior la învățământul secundar superior.
Eficiența acestui program va putea fi urmărită pe întreaga perioadă de desfășurare a acestuia, în cei 3 ani.
Prin existența acestui program am putut efectua o analiză mai minuțioasă a nevoilor elevilor, a problemelor existente, am identificat posibilele cauze ale absenteismului școlar și a scăderii performanței școlare, conturând o serie de acțiuni și activități de remediere și redresare, facilitând procesul de învățare al elevilor implicați în proiect.
Echipa formată în cadrul programului a identificat, planificat, implementat, monitorizat și raportat situațiile existente, prin diversele instrumente puse la îndemână de acest program finanțat de Uniunea Europeană.
Proiectul PNRAS din cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență, din cadrul Școlii Profesionale Răscruci, comuna Bonțida, județul Cluj, a oferit, prin prisma varietății activităților și prin complexitatea sa, șansa de a trasa repere de întărire a procesului didactic, conduitei elevilor, precum și a aborda elevii din perspective multiple, ce a făcut ca primul an de implementare să fie unul care a contribuit la ameliorarea și îmbunătățirea unor obiceiuri și acțiuni ce afectează pozitiv procesul de dezvoltare, integrare și colaborare al elevilor. Profesorii au fost și ei învățăcei la rândul lor, formându-și noi competențe prin participarea la cursul de formare MATE și acumularea de noi cunoștințe digitale. În cadrul proiectului PNRR-PNRAS, au existat o serie de etape ce au privit atât profesorii, cât și elevii. Un număr de 50 de elevi au fost implicați în demersurile proiectului PNRAS. S-a urmărit realizarea unor activități ce au vizat Prevenția și Intervenția asupra elevilor implicați în programul național PNRAS. Așadar, elevilor li s-a oferit posibilitatea existenței unui cadru pedagogic și psihologic mai amplu prin diversele măsuri aplicate, a unui climat pozitiv și sprijin socio-emoțional.
Prin mozaicul activităților întreprinse de către cadrele didactice s-a oferit posibilitatea expunerii la mai multă informație, explicații personalizate, creându-se un mediu de apartenență în școală, îmbunătățind mediul școlar, ameliorând comportamentul și cultivând dorința de a avea aspirații și planuri pentru viitor.
Elevii au avut ocazia de a se exprima liber, a-și îmbunătăți cunoștințele și a înțelege că fac parte dintr-un ecosistem și că fiecare alegere îi afectează atât pe ei, cât și pe cei din jur. Aceștia au realizat că mediul de proveniență și starea lor actuală nu sunt elemente definitorii pentru ei, și că prin ambiție, perseverență și reziliență, pot depăși orice neajuns și impediment ce le stă în calea atingerii visurilor.
Printre primii pașii s-au numărat activități precum:
Din luna ianuarie 2023 orele remediale la limba română și matematică s-au desfășurat săptămânal prin extinderea programului școlar și servirea unei mese calde. Elevii au completat fișele de prezență aferente. S-au completat condicile de prezență de către profesorii experți, precum și fișele de pontaj necesare. S-a lucrat înspre îmbunătățirea rezultatelor școlare.
Au urmat activitățile:
Aceste activități au fost create astfel încât să contribuie la dezvoltarea inteligenței emoționale, spiritului critic, competitivității, puterii de decizie, organizării, precum și la formarea personalității per ansamblu.
PNRAS, un program complex ce a contribuit nu doar la îmbunătățirea comportamentului elevilor, crearea unei discipline în rutina școlară ce să ducă la un succes școlar și intrapersonal, ci și la înfrumusețarea și estetica generală a școlii, prin diversele achiziții ce au fost efectuate în acest prim an al desfășurării proiectului.
Complexitatea proiectului a implicat și participarea unui consilier psihopedagogic care a identificat aspecte ce generează comportamente disruptive în procesul didactic, intervenind înspre rezolvarea lor, purtând discuții cu elevii din fiecare clasă de gimnaziu ce au prezentat cele mai multe probleme.
În acest an au fost consolidate abilități ce permit o învățare autentică , care produce nu doar o activare la nivel cognitiv, ci oferă posibilitatea implicării socio-emoționale, de relaționare, colaborare, cu aplicări concrete, precum și cu momente de reflecție, utile consolidării cunoștințelor acumulate.
Activitățile s-au încheiat cu excursia la Arsenal Park Orăștie, în data de 26 mai 2023, sărbătorind succesul, implicarea și utilitatea acestui proiect de anvergură.
Cei 50 de elevi din cadrul proiectului, precum și profesorii coordonatori au experimentat activități ce au încurajat la depășirea proprilor limite, dovedindu-și astfel capacitatea de crearea a unor strategii în atingerea scopurilor, prin divertisment și relaxare.
Școala, cultura organizațională ce își clădește succesul prin implicarea părinților, a diferitelor autorități, a profesorilor, precum și prin susținerea din partea Uniunii Europene, este un element central ce permite actualului elev să devină cetățeanul dorit al societății de mâine.
Suntem bucuroșii beneficiari ai unui proiect amplu, ce așteaptă anii următori ai programului pentru a ne putea atinge toate obiectivele generale propuse.